Marisa Miller was een fotomodel voor lingeriemerk Victoria Secret. Nu werkt ze
voor Harley-Davidson. En niet (alleen) om ruige oudere mannen, de
traditionele doelgroep, te behagen. Nee, ze wordt ingezet om andere vrouwen
te laten zien hoe leuk motorrijden is. Op YouTube
laat ze haar kunsten zien. Haar boodschap: "Als ik het kan, kan
iedereen het."

Marisa Miller is onderdeel van een offensief van Harley-Davidson om meer
motoren aan vrouwen te verkopen. Sinds 2007 zijn de motorverkopen in de VS
met 41 procent ingezakt; die van Harley kelderden 37 procent.

Superinvesteerder Warren Buffett moest Harley zelfs financieel de helpende
hand reiken.

Harley heeft nu zijn marketingbudget verdubbeld, schrijft Business
Week
in een reportage. Harley-dealers houden nu een paar keer per jaar
een besloten avond, waar alleen vrouwen mogen komen. Ze zien er bijvoorbeeld
dat zo’n reusachtig zware motor wel degelijk goed handelbaar is. Of dat
motorrijden echt niet zo gevaarlijk is als sommigen denken.

Harley past ook z’n modellen aan. Een op de vijf verkochte motoren is nu de
Sportster, een lichtere, goedkoper (en minder winstgevend) model.

Afgelopen juli lanceerde het de SuperLow, een model dat 75 kilo lichter is dan
de gemiddelde Harley en dankzij een extreem lage zit, gemakkelijk te rijden
is.

Het offensief werpt z'n vruchten af: vijftien jaar geleden was maar 2 procent
van de Harley-kopers vrouw; nu is dat 12 procent.

lees ook:

Heel dure motorfiets

Zware tijden voor Harley Davidson

Harley-Davidson nu ook in India

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl